Birleşik sistemli kanalizasyon tipi, ülkemizde yaygın olarak kullanılmakta olup; yağmur suları ile atık suları birlikte taşıma özelliğine sahiptir. Bu nedenle de arıtma tesislerinde yüksek hacimli seyreltik atık su girişi gerçekleşmektedir.Kentsel atık sular, birleşik ya da ayrık kanalizasyon sistemleri ile atık su arıtma tesislerine iletilirler. Birleşik ve ayrık kanalizasyon sistemlerinin birbirlerine göre avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır.
Birleşik Sistemli Kanalizasyon
Ayrık Sistemli Kanalizasyon tipi, yağmur suları atık sulardan bağımsız olarak taşınmakta olup bu sayede de atık sularda yüksek konsantre ve düşük hacimli su iletimi gerçekleşmektedir.
Ayrık Sistemli Kanalizasyon
Atık su, arıtma tesisine iletildiği an itibariyle arıtma fiziksel olarak başlar. İnce ve kaba ızgaralarda kaba daneli malzemeler su ortamından ayrılır ve konteynerlarda depolanarak uzaklaştırılır.
İNCE VE KABA IZGARALAR
Kaba ızgaraların çubuk aralıkları 20-50 mm iken ardından inşa edilen ince ızgaralarda 6-20 mm’dir. Izgaralama işleminde otomatik temizleme periyodunu ve buna bağlı olarak kanaldaki atıksu seviyesini kontrol altında tutmak için zaman röleleriyle temizleme periyodunun tayin edilmesi, ayrıca ızgarada oluşan yük kaybı ( önünde ve arkasında oluşan su seviyesi farkı)’ndan dolayı temizleme periyoduna başlanması ve sonlandırılması şeklindedir.
Izgaraların boyutlandırılmasında ızgara çubukları arasındaki hızın 0,5 - 1,2 m/sn arasında olması istenir. Hızın 0,5 m/sn’den küçük olması durumunda atıksudaki katı partiküller çökelirken 1,2 m/sn’den büyük olması durumunda ise, ızgarada tutulması gereken katı maddelerin ızgara çubukları arasından kaçması söz konusu olabilir.
Izgaralarda tutulan çöpler genellikle bir bantlı veya vidalı konveyörden sonra ızgara presine verilir. Izgara presi mevcut değilse, doğrudan çöp konteynırlarına alınarak uzaklaştırılır.
Izgara çeşitleri
Çok Tırmıklı, Mekanik Temizlemeli Izgara
Döner Bant Izgara
Step Izgara
Spiral Kanal (Helezon tip) Izgara
Tambur Elek
Döner Disk Elek
Perfore Izgara
Izgaralarda Genel Olarak Yaşanan İşletme Problemleri:
* Koku ve Sineklenme
Nedeni:
Hidrojen sülfür varlığı, ızgaralarda tutulan malzemelerin birikmesi
Çözümü:
Hidrojen Sülfürün varlığı cihazlarla sürekli kontol altında tutulmalıdır.
Izgaralarda çubukların temizlik aralığı sıklaştırılmalıdır.
* Izgara kanalında kum birikmesi
Nedeni:
Izgara yaklaşım kanalında atık su giriş hızı düşüktür.
Çözümü:
Akış hız düşüklüğü kanalda kum birikmesi nedeniyle ise, ızgara yaklaşım kanalı temizlenmelidir.
Tesis giriş debisinin düşmesine bağlı ise, tesiste işletmedeki ızgara sayısı azaltılmalıdır.
* Izgara sıyırıcısı devreye girmiyor/çalışmıyor
Nedeni:
Izgara fark seviye sensörüne bağlı olarak çalışıyor ise, fark seviye sensörü arızalı yada değer hatalıdır.
Çözümü:
Fark seviye sensörü temizlenmeli, anlık değerkontrol edilmeli, gerekli ise kalibrasyonu yapılmalıdır.
* Izgara tırmık mekanizmasında deformasyon halat/zincir kopması
Nedeni;
Halat veya baklalar arasında sert madde sıkışmış olabilir.
Çözümü:
Izgara çalışması kontol edilmelidir.
Sıkışıklığa neden olan malzemeler temizlenmelidir.
Halat/zincir tamir edilmelidir.
Zincirler yağlanmalıdır.
Tırmık rijitliği kontrol edilmelidir.
* Izgara çubuk açıklıklarından katı madde kaçışları
Nedeni:
Izgara çubukları arasında su hızı yüksektir.
Çubuklar arası boşluk olması gerekenden fazladır.
Çözümü:
Giriş debisi artışına bağlı olarak su hızı yükselmiştir. Yedekte bulunan ızgaralardan biri çalıştırılmalıdır.
Izgara çubukları kontrol edilmelidir. Kırık çubuklar varsa tamir edilmeli, tamiri mümkün değil ise ızgara sistemi değiştirilmelidir.
IZGARALARDA BAKIM
Mekanik bir ekipman olan ızgaralarda bakım, günlük ve düzenli olarak yapılmalıdır. Izgaralarda bakım kolay bir süreçtir ancak ihmal edilen bakım süreci tesisin sonraki proseslerinde ciddi sorunlara neden olacaktır.
Normal işletimde ızgaralar sürekli gözle kontrol edilmeli, ekipmanlardan normalin dışında ses gelip gelmediği kontrol edilmeli, bir problem hissediliyorsa araştırılmalı ve büyük bir arızaya sebebiyet vermeden giderilmelidir.
Izgara zincirleri kontrol edilmeli ve zincirler yağlanmalıdır.
Izgara barları kontrol edilerek barlar arasında sıkışmış malzeme varlığı kontrol edilmelidir.
Motor ve elektrik aksamlarda ekipman tedarikçisinin önerdiği bakımlar zamanında yapılmalıdır.
Bir ızgarada sorun oluştuğu zaman aşağıdaki sıra takip edilerek işlemler yapılmalıdır:
Arızalı hatta ait elektrik kesilerek, kesicinin üzerine görünür işaret konulmalıdır.
Önce giriş kapağı (penstok/stoplog) ardından çıkış kapağı kapatılmalıdır. Böylelikle hat servis dışına çıkarılmış olur. Sorun barlarda ise kanalın içi boşaltılmalıdır. Çalışacak bölgede emniyet tedbirleri alınarak çalışmaya başlanmalıdır ve öncelikle arızanın sebebi araştırılmalıdır.
IZGARALARDA TUTULAMAYAN TÜM İRİ DANELİ KİRLETİCİLER; TESİSTEKİ POMPA, SIYIRICI vs EKİPMANLARIN TAMAMININ DEFORMASYONUNA YOL AÇABİLMEKTEDİR.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder